مراقبت و درمان بیماری های کبد،کلیه و معده

آشنایی و مراقبت از همه بیماری های کبد،کلیه و معده در این وبلاگ خواهد بود.

مراقبت و درمان بیماری های کبد،کلیه و معده

آشنایی و مراقبت از همه بیماری های کبد،کلیه و معده در این وبلاگ خواهد بود.

  • ۰
  • ۰


تنها با جلوگیری از تحریکات باری - تخریبی هرچه بیشتر مواد و دوری از سموم و فضولات تغذیه ای میتوان از خستگی و از کار افتادن کلیه ها جلوگیری کرد.

شاید گفتن این جمله که : " میشود من هم از مرده یا زنده ای یک کلیه بگیرم " راحت باشد ، ولی در کنار تبعات مادی ، اجتماعی ، تجسم هر دو روز و هر دفعه چهار الی پنج ساعت فقط درگیر دیالیز کلیه بودن و از کار و زندگی افتادن و معاف از هر مسئولیتی چشم در چشم خانواده کار آسانی نیست !

ولی اگر بتوان به تغذیه طبیعی و متجانس با بیولوژی فردی، منطقه ای قانع بود ، چون سایرعوامل ژنتیکی و استرس های زیست محیطی در کنترل افراد نیست.

قبل از توضیح بیشتر به این سوال باید کمی با شرائط ساختاری - کاری یا آناتومی - فیزیولژی کلیه ها آشنا بود : کلیه ها دستگاه تسویه خانه بدن هستند ، که در دو طرف پهلو قرار داشته و به کمک یک میلیون کلاف میکروسکپی و بطول حدود 25 کیلومتر مویرگ , روزانه حدود هیجده لیتر خون خون را تسویه می کنند و مایعات و مواد زائد آن را دفع میکنند .

پس به راحتی میتوان مجسم کرد که درکنار آمادگی های ارثی و یا اکتسابی تاثیر ناپذیر ، که اکثراً اعضای بیشتری از یک خانواده درگیر هستند ، هرچه بار این پالایشگاه کمتر و استرسهای مضاعف محدودتر باشد ، خستگی کلیه ها کمتر و دیرتر و در نتیجه احتمال از کار افتادن آن همراه با تبعات عدیده محدود تر خواهد بود.

بطور خلاصه هرچه محتوای خون در بدن ساده تر و از سموم و فضولات تغذیه ای ، ترکیبی جهاز هاضمه و کبد سبکتر باشد ، کار کلیه ها کمتر و در نتیجه دیر تر خسته میشوند که بهترین نمونه آن تخریب و از کار افتادن احتمالی کلیه ها در متلاشی شدن غیر متتظره و وسیع گلبول های قرمز در بیماری فاویسم حاد است، که مجبور به دفع حجم عظیم لاشه های آن میشوند .

در کنار این شرائط حاد ، اصولآ بدن تابع قانون بایو سایبر نتیک و تنظیم تعادل کاری براساس تبادل اطلاعات و فرامین است که هر نوع بار و استرس اضافی و غیر طبیعی درازمدت از ظرفیت تحمل آن خارج و بر اساس قانون مقاومت کمتر در عضو ضعیف تر ، خود را با علائم بیماری نشان میدهد . کلیه در این مورد ابتدا با اختلالات کاری - یعنی بالا رفتن اوره و اسید اوریک و کم خونی - و در دراز مدت با تغییرا ت عضوی - یعنی از کار افتادن کامل و نیاز به دیالیز ، شروع به مشکل سازی میکند ، که فقط مسئله زمان است ، که چه موقع از کنترل خارج و به نوعی خود را نشان دهد .

لذا با جلو گیری از اشباع کاسه صبر سیستم دفاعی بدن و با رعایت قدرت تحمل آن میتوان از تخریب عضو مربوطه جلوگیری کرد.

در مورد کلیه در اینجا لازم به توضیح است ، که چون بدن دو عدد کلیه دارد ، شاید یکی از آنها مدت ها است که کم کار یا بیمار و از کار افتاده است ، ولی چون کلیه دوم جبران کم کاری اولی را بعهده میگیرد ، معمولآ تا مشکل به کلیه دوم نرسد در آزمایش ها از اختلال کاری کلیوی چیزی مشاهده نمیگردد .

بعبارت دیگر زمانی که اوره و اسید اوریک و غیره بالا رفته ، در واقع سیستم کلیوی از همه رزرو خود استفاده کرده ، باید از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

لذا با توجه به اینکه داده های ژنتیکی افراد ، ارثی و غیر قابل تاثیر و تغییر هستند تنها با جلوگیری از تحریکات باری - تخریبی هرچه بیشتر مواد و دوری از سموم و فضولات تغذیه ای میتوان از خستگی و از کار افتادن کلیه ها جلوگیری کرد . پس از این مرحله و شروع دیالیز تنها مسئله زمان است ، که چه مدت بیمار تحمل تبعات آن را داشته باشد .لازم به تذکر است که بیمارانی داریم که کلیه اهدائی گرفته اند ولی آن هم بعد از مدتی از کار افتاده و مجدداً اسیر دیالیز شده اند ، چون بر اساس داده های ژنتیکی و بدون رعایت همان عواملی که هردو کلیه شخصی او را از کار انداختند ، این کلیه جدید را هم تخریب کرده و نباید حتماً ربطی به عدم تجانس گروه خونی داشته باشد ، چون اولاً متخصصین ورزیده ما بدون اطمینان از هم خونی و تست های لازم قابلیت ترانسپلانت دست به این کار پر ریسک و پر هزینه و پر امید نمیزنند ، دوماً سیستم دفاعی بدن را به کمک دارو های تضعیف کننده دفاعی برای جلوگیری از پس زدن احتمالی کلیه اهدائی آماده و کنترل میکنند تا از پس زدن این عضو پیشگیری کنند.لذا با توجه به ارتباط خانوادگی ، مشاهدات و گزارش عکس العمل های حساسیتی ، نا خود آگاه کم کاری و از کار افتادن کلیه اهدائی جدید هم بعد از مدتی باید در اثر همان عواملی باشد که ، کلیه های شخصی بیمار را از کار انداخته اند و هیچ تضمینی برای تکرار ماجرا نیست.پس بهترین درمان ، پیشگیری از شروع اختلال کاری کلیه با رعایت عوامل تأثی گذار یعنی : سلامت دندان ها ، دوری از مواد غذایی که امکان عکس العمل حساسیتی دارند ، مانند لبنیات با شیرنجوشیده ، غذاهای دریائی ، بادام زمینی ، ادویه و مواد غذائی ناسازگار تجربه شده توسط خود بیمار و حتی الامکان استفاده کمتر از دارو و انواع مواد پروتئینی حیوانی ( گوشت ، لبنیات ، مرغ و تخم مرغ ) ، دوری از تغذیه صنعتی و کنسروی و جایگزین کردن آن با میوه و سبزیجات , همراه با مایعات کافی و ساده است .

  • ۹۸/۰۷/۲۵
  • احسان کاظمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی