مراقبت و درمان بیماری های کبد،کلیه و معده

آشنایی و مراقبت از همه بیماری های کبد،کلیه و معده در این وبلاگ خواهد بود.

مراقبت و درمان بیماری های کبد،کلیه و معده

آشنایی و مراقبت از همه بیماری های کبد،کلیه و معده در این وبلاگ خواهد بود.

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فشار خون بالا و دیابت دو علت عمده‌ی بروز نارسایی کلیه هستند. اگر کلیه‌های شما نتوانند عملکرد خود را انجام بدهند به درمان فوری برای به کار انداختن مجدد کلیه نیاز دارید. نشانه های نارسایی کلیوی عبارتند از خواب آلودگی، کم شدن حجم ادرار، احتباس آب، سردرد، عدم فعالیت بدنی، ضعف، سردرگمی، درد در قفسه‌ی سینه، خستگی، درد شکمی یا حالت تهوع.کلیه‌ها اندام‌های مهمی در بدن شما هستند زیرا نقش مهمی را در فیلتر کردن مواد زائد از خون، تنظیم فشار خون، افزایش تولید گلبول قرمز و متعادل کردن الکترولیت‌ها در بدن شما بازی می‌کنند. با این حال، چند دلیل وجود دارد که موجب می‌شود کلیه‌ها قادر نباشند عملکرد خود را به درستی انجام بدهند. رفع علل ایجادکننده‌ی این مشکل نخستین گام برای درمان نارسایی یا اختلال کلیه است.به طور معمول، نارسایی کلیه قابل درمان است و بعد از درمان، کلیه‌ها می‌توانند به خوبی عملکرد خود را انجام بدهند. با این حال، در بعضی موارد و در صورت وجود اختلالات جدی، نارسایی کلیه پیشرونده و غیر قابل برگشت است.برای تشخیص نارسایی کلیه، چند آزمایش خون برای اندازه‌گیری کراتینین، BUN (بی.یو.ان یا نیتروژن اوره‌ی خون) و نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR) انجام می‌شود. پس از تشخیص علل زمینه‌ای و درمان نارسایی کلیه، عملکرد کلیه ممکن است باز هم به حالت طبیعی بازگردد. برای جلوگیری از بیماری مزمن کلیه و همچنین نارسایی کلیه، مهم است که دیابت و فشار خون را تحت کنترل نگه دارید.عملکرد کلیه ممکن است در طول زمان با توجه به بالا رفتن سن بدتر شود. بنابراین، برای محافظت از عملکرد کلیه و کند کردن روند پیری باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، به میزان کافی آب مصرف کنید و سبک زندگی مناسبی داشته باشید.برای کسانی که به درمان‌های خانگی و طبیعی علاقه‌مند هستند نیز خبر خوبی داریم: علائم نارسایی کلیه می‌تواند با کمک بسیاری از داروهای طبیعی و خانگی بهبود بیابد. این درمان‌های طبیعی به تنهایی نمی‌توانند کلیه را به طور کامل درمان کنند. با این حال، ایده‌ی خوبی است که آنها را با درمان‌های پزشکی تلفیق کنید تا روند بهبودی را تسریع کنید و از پیشرفت بیش‌تر نارسایی کلیه جلوگیری کنید.

  • احسان کاظمی
  • ۰
  • ۰


تنها با جلوگیری از تحریکات باری - تخریبی هرچه بیشتر مواد و دوری از سموم و فضولات تغذیه ای میتوان از خستگی و از کار افتادن کلیه ها جلوگیری کرد.

شاید گفتن این جمله که : " میشود من هم از مرده یا زنده ای یک کلیه بگیرم " راحت باشد ، ولی در کنار تبعات مادی ، اجتماعی ، تجسم هر دو روز و هر دفعه چهار الی پنج ساعت فقط درگیر دیالیز کلیه بودن و از کار و زندگی افتادن و معاف از هر مسئولیتی چشم در چشم خانواده کار آسانی نیست !

ولی اگر بتوان به تغذیه طبیعی و متجانس با بیولوژی فردی، منطقه ای قانع بود ، چون سایرعوامل ژنتیکی و استرس های زیست محیطی در کنترل افراد نیست.

قبل از توضیح بیشتر به این سوال باید کمی با شرائط ساختاری - کاری یا آناتومی - فیزیولژی کلیه ها آشنا بود : کلیه ها دستگاه تسویه خانه بدن هستند ، که در دو طرف پهلو قرار داشته و به کمک یک میلیون کلاف میکروسکپی و بطول حدود 25 کیلومتر مویرگ , روزانه حدود هیجده لیتر خون خون را تسویه می کنند و مایعات و مواد زائد آن را دفع میکنند .

پس به راحتی میتوان مجسم کرد که درکنار آمادگی های ارثی و یا اکتسابی تاثیر ناپذیر ، که اکثراً اعضای بیشتری از یک خانواده درگیر هستند ، هرچه بار این پالایشگاه کمتر و استرسهای مضاعف محدودتر باشد ، خستگی کلیه ها کمتر و دیرتر و در نتیجه احتمال از کار افتادن آن همراه با تبعات عدیده محدود تر خواهد بود.

بطور خلاصه هرچه محتوای خون در بدن ساده تر و از سموم و فضولات تغذیه ای ، ترکیبی جهاز هاضمه و کبد سبکتر باشد ، کار کلیه ها کمتر و در نتیجه دیر تر خسته میشوند که بهترین نمونه آن تخریب و از کار افتادن احتمالی کلیه ها در متلاشی شدن غیر متتظره و وسیع گلبول های قرمز در بیماری فاویسم حاد است، که مجبور به دفع حجم عظیم لاشه های آن میشوند .

  • احسان کاظمی
  • ۰
  • ۰

کلیه مسئول دفع مواد و مایعات اضافی موجود در خون است. از کار افتادن کلیه می تواند عوارض وخیمی برای فرد ایجاد کند و حتی منجر به مرگ وی شود.به کاهش تدریجی عملکرد مفید کلیه، بیماری مزمن کلیه یا نارسایی کلیوی و یا در اصطلاح عامیانه از کار افتادن کلیه گفته می‌شود. کلیه‌ها مواد و مایعات اضافی موجود در خون را تصفیه و از طریق ادرار دفع می‌کنند. با از کار افتادن کلیه‌ها مایعات، الکترولیت‌ها و مواد زائد خطرناک در بدن تجمع پیدا می‌کنند. در مراحل اولیه بیماری، ممکن است شاهد علائم محسوسی باشید. از کار افتادن کلیه به زمانی گفته می‌شود که در عملکرد کلیه اختلال بسیار زیادی ایجاد شود. برای درمان این عارضه سعی می‌شود که پیشرفت بیماری را با کنترل علل اصلی کاهش دهند. این بیماری ممکن است تا جایی پیشرفت کند که بدون دیالیز یا پیوند کلیه، بیمار قادر به ادامه زندگی نباشد.

علائم از کار افتادن کلیه‌
نشانه‌های این بیماری به مرور زمان یا به علت بیماری‌های دیگر ممکن اسا بروز کنند. اما از آنجایی که کلیه‌ها بسیار انعطاف پذیر هستند و می‌توانند نقص خود را جبران کنند، این احتمال وجود دارد، تا زمانی که کلیه‌ها به شدت آسیب نبینند، هیچ علامتی از خود نشان ندهند. در مجموع، علائم از کار افتادن کلیه عبارتند از:
حالت تهوع و استفراغ
بی اشتهایی
خستگی و ضعف

  • احسان کاظمی
  • ۰
  • ۰

وجود کمی چربی در کبد شما طبیعی است. ولی اگر بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن این اندام را چربی تشکیل دهد، ممکن است به سندرم کبد چرب مبتلا باشید. بیماری کبد چرب ۲ نوع اصلی دارد بیماری کبد الکلی (ALD) و بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD). هم‌چنین ممکن است در طول بارداری به کبد چرب مبتلا شوید. این بیماری درمان مشخصی ندارد اما با کمک درمان های خانگی و رعایت برخی رژیم های غذایی و ورزشی می توان به کنترل آن کمک کرد. 

دمنوش برای کبد چرب
۱. دمنوش گل داوودی
در یک مطالعه دمنوش گل داوودی مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که اثر مثبتی روی سلول‌های کبد دارد. این دمنوش دارای موادی است که از این سلول‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر این، خواص آنتی‌اکسیدانی هم در دمنوش گل داوودی پیدا می‌شود. کبد یک عضو مهم برای سم‌زدایی خون است، بنابراین حفاظت از سلامت آن ضرورت زیادی دارد. این ارگان برای خواص بازسازی باورنکردنی که دارد شناخته‌شده است. دمنوش گل داوودی می‌تواند توانایی این ارگان را حتی بهتر کند.

  • احسان کاظمی
  • ۰
  • ۰

کبد یکی از مهم ترین قسمت های بدن می باشد که تمام سموم موجود در خون را از بین میبرد و خون را به صورت تصفیه شده وارد بدن می کنند. اما اگر کبد بیمار شود باید چه کنید؟ برای درمان کبد چرب گرید 2 روش های بسیاری وجود دارد از جمله روش درمان دارویی و درمان قطعی، که برای درمان قطعی این بیماری روش آسان تری وجود دارد.

راه های درمان کبد چرب گرید 2 و علائم آن
وقتی صحبت از کبد چرب گرید 2 می شود اولین سوالی که به ذهن شما خطور میکند چیست؟ این که آیا کبد چرب گرید 2 قابل درمان است؟ در پاسخ می توانیم بگوییم بله، راه هایی برای درمان کبد چرب گرید 2 وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره خواهیم نمود.

حال باید بدانیم اصلا کبد چرب گرید 2 چیست، چگونه علایمی دارد و درمان کبد چرب گرید 2 به چه صورت است. کبد را می توانیم یکی از مهمترین اعضای بدن انسان به شمار آوریم که بیماری های آن در چهار گرید دسته بندی میشود و لازم است بدانید درمان کبد چرب برای هرکدام از این دسته ها روش خاص خود را دارد. وظیفه ی کبد معمولا سم زدایی از خون می باشد. اولین محلی که خون پس از عبور از مسیر گوارش وارد آن می شود کبد است. کبد نیز همچون دیگر اعضای بدن دچار بیماری و مشکل می شود. آن هم به دلیل نداشتن رژیم غذایی مناسب و همچنین برنامه ی غذایی نامناسب است. یکی از شایع ترین بیماری هایی که کبد بدان مبتلا می شود، بیماری کبد چرب گرید 2 است.

  • احسان کاظمی
  • ۰
  • ۰

 

 

  • احسان کاظمی