مراقبت و درمان بیماری های کبد،کلیه و معده

آشنایی و مراقبت از همه بیماری های کبد،کلیه و معده در این وبلاگ خواهد بود.

مراقبت و درمان بیماری های کبد،کلیه و معده

آشنایی و مراقبت از همه بیماری های کبد،کلیه و معده در این وبلاگ خواهد بود.

  • ۰
  • ۰

فشار خون بالا و دیابت دو علت عمده‌ی بروز نارسایی کلیه هستند. اگر کلیه‌های شما نتوانند عملکرد خود را انجام بدهند به درمان فوری برای به کار انداختن مجدد کلیه نیاز دارید. نشانه های نارسایی کلیوی عبارتند از خواب آلودگی، کم شدن حجم ادرار، احتباس آب، سردرد، عدم فعالیت بدنی، ضعف، سردرگمی، درد در قفسه‌ی سینه، خستگی، درد شکمی یا حالت تهوع.کلیه‌ها اندام‌های مهمی در بدن شما هستند زیرا نقش مهمی را در فیلتر کردن مواد زائد از خون، تنظیم فشار خون، افزایش تولید گلبول قرمز و متعادل کردن الکترولیت‌ها در بدن شما بازی می‌کنند. با این حال، چند دلیل وجود دارد که موجب می‌شود کلیه‌ها قادر نباشند عملکرد خود را به درستی انجام بدهند. رفع علل ایجادکننده‌ی این مشکل نخستین گام برای درمان نارسایی یا اختلال کلیه است.به طور معمول، نارسایی کلیه قابل درمان است و بعد از درمان، کلیه‌ها می‌توانند به خوبی عملکرد خود را انجام بدهند. با این حال، در بعضی موارد و در صورت وجود اختلالات جدی، نارسایی کلیه پیشرونده و غیر قابل برگشت است.برای تشخیص نارسایی کلیه، چند آزمایش خون برای اندازه‌گیری کراتینین، BUN (بی.یو.ان یا نیتروژن اوره‌ی خون) و نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR) انجام می‌شود. پس از تشخیص علل زمینه‌ای و درمان نارسایی کلیه، عملکرد کلیه ممکن است باز هم به حالت طبیعی بازگردد. برای جلوگیری از بیماری مزمن کلیه و همچنین نارسایی کلیه، مهم است که دیابت و فشار خون را تحت کنترل نگه دارید.عملکرد کلیه ممکن است در طول زمان با توجه به بالا رفتن سن بدتر شود. بنابراین، برای محافظت از عملکرد کلیه و کند کردن روند پیری باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، به میزان کافی آب مصرف کنید و سبک زندگی مناسبی داشته باشید.برای کسانی که به درمان‌های خانگی و طبیعی علاقه‌مند هستند نیز خبر خوبی داریم: علائم نارسایی کلیه می‌تواند با کمک بسیاری از داروهای طبیعی و خانگی بهبود بیابد. این درمان‌های طبیعی به تنهایی نمی‌توانند کلیه را به طور کامل درمان کنند. با این حال، ایده‌ی خوبی است که آنها را با درمان‌های پزشکی تلفیق کنید تا روند بهبودی را تسریع کنید و از پیشرفت بیش‌تر نارسایی کلیه جلوگیری کنید.


بسیاری از متخصصین گیاهان دارویی استفاده از این داروی گیاه را برای درمان ادرار دردناک توصیه می‌کنند. این داروی گیاهی در درمان اختلالات کبدی موثر است و علاوه بر این به از بین رفتن مشکل احتباس آب کمک می‌کند. به علاوه، این داروی گیاهی می‌تواند به فرآیند دفع کلیه کمک کند.

برای درمان نارسایی کلیه یا سایر مشکلات مرتبط با کلیه، شما می‌توانید با استفاده از صمغ کینو به عنوان نوعی از داروهای خانگی برای نارسایی کلیه سوپ آماده کنید. توصیه می‌شود ۱۰۰ میلی‌لیتر از این سوپ را دو یا سه بار در روز مصرف کنید.

گیاه دارویی خارخسک
گیاه دارویی خارخسک به مدت قرن‌ها توسط یونانی‌های باستان به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه می‌تواند به عنوان یک داروی مقوی عمل کند. در طب آیورودا، برای حفظ عملکرد کارآمد دستگاه ادراری و کلیه از این گیاه استفاده می‌شود. علاوه بر این، گیاه خارخسک همچنین می‌تواند ناراحتی کلیوی را کاهش دهد. خارخسک دارای خواص ضد درد است.

این گیاه سرشار از ترکیبات درمانی مانند ساپونین‌ها و کاربولین آلکالوئیدها است. بنابراین، این داروی مقوی گیاهی در جوان‌سازی کلیه‌ها و بهبود سلول‌های آسیب‌دیده موثر است. جالب است بدانیم که عصاره‌ی تهیه شده از دانه، ریشه و برگ این گیاه حاوی خواص ضد میکروبی است و عفونت‌های دستگاه ادراری را درمان می‌کند. خواص دیورتیک (ادرارآور) گیاه خارخسک باعث شده که این گیاه یکی از داروهای مناسب برای درمان نارسایی کلیه باشد.

۳. چوب صندل قرمز
هنگامی که از نارسایی کلیه و سایر بیماری‌های کلیوی رنج می‌برید، چوب صندل قرمز، که با نام سانتالوم آلبوم نیز شناخته می‌شود، به مدت چند سال باید مصرف شود. خواص دیورتیک طبیعی این گیاه به بدن شما کمک می‌کند تا آب اضافی مانند ادرار از بدن خارج شوند. چوب صندل قرمز حاوی خواص ضدمیکروبی و خنک‌کننده‌ای است که دستگاه ادراری را تسکین می‌دهند. این گیاه بسیار عالی به عنوان یک قلیایی‌کننده‌ی عالی ادرار محسوب می‌شود.

شما می‌توانید از کپسول چوب صندل قرمز به عنوان درمان خانگی برای نارسایی کلیه استفاده کنید. البته برای این کار ابتدا باید با پزشک مشورت کنید.

روش دیگر این است که می‌توانید چای چوب صندل قرمز را مصرف کنید:
– چند برگ از گیاه چوب صندل را آماده کنید.
– آنها را در یک فنجان آب قرار دهید.
– آن را روی حرارت بگذارید تا به مدت چند دقیقه بجوشد.
– دمنوش حاصل را یک بار در روز بنوشید.

چوب صندل قرمز علاوه بر رفع مشکل نارسایی کلیه، می‌تواند پوست آسیب‌دیده، جوش، التهاب، نقرس، روماتیسم و چین و چروک را درمان کند.

نوشیدن دمنوش چوب صندل قرمز برای سلامتی خوب است. بنابراین، شما باید آن را به طور منظم بنوشید، حتی اگر دچار نارسایی کلیه نباشید.

۴. آب میوه
آبمیوه نه تنها بدن شما را هیدراته می‌کند بلکه مقدار زیادی مواد مغذی، ویتامین و مواد معدنی به بدن‌تان می‌رساند. علاوه بر این، بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، سنگ کلیه و بیماری‌های کلیوی باید به طور روزانه آبمیوه بخورند، زیرا آبمیوه می‌تواند به حذف سموم، ذرات عفونی و عوامل مضر از بدن شما کمک کند. انواع مختلفی از آبمیوه‌ها وجود دارند که می‌توانید مصرف کنید مانند آب پرتقال، لیمو، انگور، قره قاط (کرنبری)، سیب و غیره.

۵. درمان‌های خانگی برای رفع نارسایی کلیه – چای بابونه
چای بابونه به دلیل مزایایی که برای سلامتی دارد، به طور گسترده‌ای به مدت سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است. چای بابونه حاوی خواص ضد باکتری و اثرات آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. قوی بودن سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در محافظت از بدن شما در برابر مشکلاتی مانند عفونت، سرماخوردگی و بیماری کلیه دارد. علاوه بر این، چای بابونه به عنوان نوعی داروی خانگی برای نارسایی کلیه محسوب می‌شود که به کلیه کمک می‌کند تا سموم و مواد زائد بدن را از بین ببرد.دیابت ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود. بسیاری از مطالعات نشان داد‌ه‌اند که چای بابونه در تنظیم قند خون موثر است.
گرفتگی عضلات یکی از علائم نارسایی کلیه و بیماری کلیوی به علت کمبود کلسیم و ویتامین D است. مصرف چای بابونه می‌تواند به افزایش میزان گلیسین ادرار کمک کند که همین در آرام کردن اسپاسم عضلانی موثر است.

 ریشه‌ی گیاه ختمی
ریشه‌ی گیاه ختمی (یا پنیرک پف‌نبات) به طور گسترده‌ای برای درمان بیماری‌های پوستی و تسکین درد گلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه‌ی گیاه ختمی به دلایل زیر به سلامت کلیه کمک می‌کند:

این گیاه دارویی نه تنها گلو درد را آرام می‌کند، بلکه تورم را در غشاهای مخاطی کاهش می‌دهد. هنگامی که دستگاه ادراری متورم می‌شود، ممکن است در اثر عبور رسوب آسیب ببیند.
علاوه بر این، گیاه دارویی ختمی به دلیل خواص دیورتیکی که دارد، جریان ادرار را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند به بدن کمک کند تا مواد معدنی و سمی را از کلیه‌ها و همچنین مثانه تخلیه کند.

مطالعات انجام شده نشان داده‌است که این گیاه دارویی منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به محافظت از سلول‌های بدن کمک کنند و از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد حمایت کند و سلامت کلیه را ارتقاء دهد.

بنابراین، اگر شما به دنبال درمان‌های خانگی برای نارسایی کلیه هستید، نباید ریشه‌ی گیاه ختمی را نادیده بگیرید.

گیاه ختمی دارای مزایای متنوعی برای سلامتی کلی است، نه فقط برای کلیه‌ها. اگر می‌خواهید از این گیاه به عنوان داروی خانگی برای نارسایی کلیه استفاده کنید، باید با پزشک‌تان مشورت کنید و هیچ چیزرا مربوط به وضعیت سلامتی‌تان پنهان نکنید.

مطلب مرتبط: میوه مفید برای کلیه: ۱۵ میوه و سبزیجات عالی برای سلامتی کلیه

۷. چای علف طلایی
علف طلایی که به عنوان سولیداگو نیز شناخته شده‌است، برای بسیاری از بیماری‌ها مانند نقرس، دیابت و آرتروز گیاه مفیدی است. این گیاه را می‌توانید برای آماده کردن یک دهانشویه‌ی طبیعی برای کاهش ناراحتی و کاهش تورم در گلو و دهان استفاده کنید. در واقع، بسیاری از مطالعات دریافتند که علف طلایی برای دستگاه ادراری و کلیه مفید است.

این گیاه به لطف خواص دیورتیکی که دارد، می‌تواند جریان ادرار را افزایش دهد و آب اضافی را از طریق کلیه‌ها و مثانه از بین ببرد. همین به نوبه‌ی خود با آبرسانی کردن و حذف سموم، مواد زائد و رسوب از کلیه‌ها و مثانه به جلوگیری از تشکیل سنگ در کلیه‌ها کمک می‌کند. اعتقاد بر این است که مصرف روزانه‌ی گیاه دارویی علف طلایی باعث سلامت کلی کلیه‌ها می‌شود.

چای علف طلایی دارای اثرات تسکین‌دهنده و آرام‌بخشی برای دستگاه ادراری است. مطالعات انسانی و آزمایشگاهی توانایی این گیاه را در کاهش تورم دستگاه ادراری و روان شدن جریان خروج ادرار را اثبات کرده‌اند. هیچ مطالعه و آزمایشی چیزی در مورد اثرات جانبی منفی آن گزارش نکرده‌است. از آن‌جایی که این گیاه به عنوان درمان خانگی برای نارسایی کلیه عمل می‌کند، می‌تواند به کاهش و بهبود نارسایی کلیه کمک کند بدون این‌که هر گونه عارضه‌ی جانبی ناخواسته‌ای را در بر داشته باشد.

 آلوئه‌ورا
مردم اغلب آب آلوئه‌ورا را از برگ گیاه آلوئه‌ورا استخراج می‌کنند و از آن به عنوان درمان خانگی مناسبی برای انواع بیماری‌ها و اختلالات استفاده می‌کنند. آب آلوئه‌ورا سرشار است از مواد مغذی و خواص ضدعفونی‌کننده و ضد التهابی دارد. علائم و نشان‌های زیادی از بیماری کلیوی وجود دارند که ممکن است منجر به نارسایی کلیه شوند اگر به درستی درمان نشوند.

نارسایی کلیه به چند آزمایش و دیالیز کلیوی نیاز دارد تا علل بروز این مشکل مشخص شود. پس از مشخص شدن علت بروز این بیماری، پزشکان یک درمان مناسب و توصیه‌های مفید خواهند داد. بسیار عالی خواهد بود اگر که آب آلوئه‌ورا را به همراه درمان‌های پزشکی برای نارسایی کلیه مصرف کنید. این امر می‌تواند فرآیند بهبود را تسریع کند و به رفع بسیاری از علائم نامطلوب این اختلال کمک زیادی می‌کند.

آب آلوئه‌ورا سرشار است از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها، قندها، ساپونین، لیگنین و آنتراکینون که برای بدن ضروری هستند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که عصاره‌ی آلوئه‌ورا می‌تواند از کلیه‌های موش‌های صحرایی در برابر اثرات ویرانگر دیابت نوع ۲ محافظت کند.
دیابت نوع ۲ یکی از علل شایع بیماری کلیوی و نارسایی کلیه است. پالپ و ژل آلوئه‌ورا می‌تواند اثرات دژنراتیو را در بافت‌های کلیه‌ی موش‌های مبتلا به دیابت کاهش دهد. دقیقا به همین دلیل است که آلوئه‌ورا در فهرستی از داروهای خانگی برای نارسایی و بیماری کلیه قرار دارد.

شما می‌توانید آب آلوئه‌ورا را از یک سوپرمارکت یا فروشگاه محلی خریداری کنید. با این حال، اگر آلوئه‌ورا را در باغچه‌ی خودتان پرورش می‌دهید، بسیار خوش شانس هستید. برگ‌های آلوئه‌ورا را قطع کنید و سپس آب آن را از داخل برگ‌ها استخراج کنید. آب آلوئه‌ورا را در یک لیوان بریزید. باید کمی عسل به آن اضافه کنید تا طعم خوبی داشته باشد. نوشیدن آب آلوئه‌ورا به طور روزانه می‌تواند به شما کمک زیادی برای رفع مشکل نارسایی کلیه بکند.

یک نکته را فراموش نکنید که دوز بالای لاتکس آلوئه‌ورا ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند نارسایی کلیه و سایر اختلالات جدی را افزایش دهد. آب آلوئه‌ورا یا ژل در قسمت داخلی برگ این گیاه یافت می‌شود و لاتکس زرد زیر پوست گیاه است.
برخی از محصولات آلوئه‌ورا حاوی لاتکس و ژل هستند، زیرا آنها با خرد کردن کل برگ آلوئه‌ورا ساخته می‌شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید محصولات آلوئه‌ورا را مصرف کنید، ابتدا باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

آب آلوئه‌ورا یکی از داروهای خانگی خوب برای نارسایی کلیه است که باید در این مقاله به شما معرفی می‌کردیم. برای رسیدن به نتایج مورد نظرتان، توصیه می‌شود آب آلوئه‌ورا دو بار در روز مصرف کنید.

۹. – ویتامین C
ویتامین C نقش مهمی در مبارزه با نارسایی کلیه و عفونت‌های کلیه ایفا می‌کند. چنین تاثیری به این دلیل است که ویتامین C سطح اسید را در کلیه‌ی شما افزایش می‌دهد و رشد باکتری را مختل می‌کند. باکتری‌های مضر نمی‌توانند در محیط اسیدی زندگی کنند. ویتامین C همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و همین برای مبارزه با مشکلات بهداشتی و تقویت روند بهبودی مفید است.بنابراین، به منظور بهبود علائم نارسایی کلیه و بهبودی، باید مصرف روزانه‌ی ویتامین C را افزایش دهید. ویتامین C در پرتقال و سایر میوه‌های خانواده‌ی مرکبات فراوان است. با این حال، سریع‌ترین راه افزایش دریافت ویتامین C، مصرف مکمل‌ها یا قرص‌ها است. اما برای مصرف آنها به نسخه و راهنمایی پزشک‌تان نیاز دارید.

۱۰. مقدار زیادی آب بنوشید.
هیچ کس نمی‌تواند نقش مهمی را که آب بر سلامت ما ایفا می‌کند، نادیده بگیرد. نوشیدن آب با هیدراته نگه داشتن بدن‌تان می‌تواند سبب شود که ارگان‌ها و سیستم‌های بدن به خوبی عملکرد خود را انجام بدهند. از دست دادن آب بدن ممکن است منجر به مسائل بهداشتی زیادی شود و روند بهبودی را کند کنَد. افراد مبتلا به نارسایی کلیه و بیماری کلیوی به آب بیش‌تری نیاز دارند.

آب از کلیه در برابر ناخالصی‌های سمی و مواد زائدی که در آن تولید می‌شود، محافظت می‌کند. آب کلیه‌ها را با خارج کردن سموم و مواد زائد پاک و سالم نگه می‌دارد. محرومیت از آب هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارد. بنابراین، حتی اگر تشنه نیستید و یا تحت تاثیر هیچ گونه عفونتی قرار نگرفته‌اید، همچنان باید دست کم ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز بخورید.

۱۱. – جوش شیرین
جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم یک کریستال جامد سفید است. با این حال، اغلب به شکل پودر دیده می‌شود. این ماده طعم شور و خواص قلیایی دارد. جوش شیرین به دلیل کاربردهای مختلفی که دارد، از تمیز کردن و پخت و پز گرفته تا در دئودورانت و خمیر دندان و شامپو، و حتی استفاده‌های پزشکی، در زندگی ما مفید است. کاربردهای پزشکی جوش شیرین عبارتند از افزایش سطح pH، درمان واکنش‌های آلرژیک ناشی از سم، کمک به خارج کردن تراشه، کمک به بیماران دارای نارسایی کلیه.بسیاری از افرادی که درمان جوش شیرین را دریافت می‌کنند می‌توانند بهبود سریعی را در نارسایی کلیه را تجربه کنند. جوش شیرین یکی از داروهای خانگی موثر برای نارسایی کلیه است و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

برای استفاده از جوش شیرین مطابق با روش زیر عمل کنید:
– یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در ۲۴۰ میلی‌لیتر آب حل کنید.
– این محلول را هر روز بخورید.

اگر می‌خواهید به نتایج رضایت‌بخشی برسید، باید محلول جوش شیرین را به طور روزانه بنوشید.

۱۲.  – رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی سالم نقش مهمی در درمان نارسایی کلیه ایفا می‌کند. رژیم غذایی سالم باید شامل سبزیجات سبز، میوه‌های رنگارنگ، گوشت قرمز، ماهی و دیگر منابع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی باشد. بیماران مبتلا به نارسایی کلیه باید رژیم غذایی دارای کربوهیدرات زیاد و نمک کم را مصرف کنند که می‌تواند پروتئین بافت را تجزیه کند.

گنجاندن آبمیوه در رژیم غذایی به عنوان نوعی داروی خانگی برای نارسایی کلیه توصیه می‌شود. فردی که به نارسایی کلیه و بیماری کلیوی مبتلا است باید یک چهارم لیتر آب میوه را در روز مصرف کند. علاوه بر این، مهم است که از خوردن مواد غذایی ترش و سرخ شده که می‌توانند وضعیت کلیه را بدتر کنند، پرهیز کند.

سیب برای کلیه مفید است. بنابراین، توصیه می‌شود که هر روز دو عدد سیب بخورید.

۱۳. ورزش
ورزش به عنوان یکی از داروهای خانگی مناسب برای نارسایی و بیماری کلیه به شدت توصیه می‌شود. هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که ورزش برای سلامتی و بدن مناسب است. احتمال بروز مشکلات سلامتی و بیماری‌ها در افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، کم‌تر است. ورزش برای کلیه نیز مفید است. ورزش برای از بین بردن مواد سمی و زائد در بدن موثر است و از این رو، عملکردهای متابولیک را بهبود می‌دهد.

یوگا، ورزش‌های هوازی، ورزش مبتنی بر مهارت و تمرینات مقاومتی به بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، سنگ کلیه و بیماری‌های کلیوی توصیه می‌شود.

۱۴.  مارچوبه
مارچوبه در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی پرورش داده می‌شود. قرن‌ها است که این گیاه خوراکی به عنوان داروی خانگی نارسایی کلیه، یک غذای شفابخش برای بیماری کلیوی و آسیب سیستم ادراری در قرن‌ها محسوب می‌شود. مارچوبه منبع عالی ترکیبات طبیعی مانند ساپونین و گلیکوزید است.

علاوه بر این، مارچوبه دارای خواص ضد رماتیسم، دیورتیک (ادرارآور) و پاک‌کننده‌ی خون است. اعتقاد بر این است که استفاده‌ی منظم از مارچوبه باعث افزایش تولید ادرار و افزایش فعالیت سلولی کلیه‌ها می‌شود، فعالیت سیستم ادراری را بهبود می‌دهد و نمک‌ها و اسیدهای سنگین را که سبب تشکیل سنگ می‌شوند، حل می‌کند.

با این حال، تمام خواص مارچوبه برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی مناسب نیست. یادتان باشد که این گیاه خوراکی از فسفر و پتاسیم سرشار است. اگرچه مارچوبه در فهرست داروهای خانگی برای درمان نارسایی کلیه قرار دارد، اما میزان فراوان فسفر و پتاسیم موجود در آن ممکن است سبب ایجاد مشکل شود.

پزشکان همیشه توصیه می‌کنند که اگر از نارسایی کلیه و بیماری کلیوی رنج می‌برید، مقدار مصرف فسفر، پتاسیم، سدیم و پروتئین روزانه‌تان را کاهش دهید. بنابراین، مهم است که آزمایش خون بدهید و از پزشک‌تان بپرسید که آیا میزان فسفر و پتاسیم بدن‌تان طبیعی است یا خیر. اگر آنها در حالت طبیعی باشند، می‌توانید مارچوبه را بدون محدودیت بخورید. اگر نه، لطفا مصرف این گیاه خوراکی را محدود کنید.

۱۵. – هندوانه
هندوانه به سه دلیل زیر یکی از داروهای خانگی عالی برای نارسایی کلیه و بیماری‌های کلیه محسوب می‌شود.

– اول این‌که هندوانه فسفر و پتاسیم کمی دارد. پزشکان همیشه به بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی توصیه می‌کنند که مصرف فسفر و پتاسیم خود را محدود کنند. فسفر و پتاسیم دو ماده‌ی معدنی هستند که زیاد بودن‌شان منجر به بروز نارسایی کلیه می‌شود.– دوم این‌که هندوانه حاوی ۹۲ درصد آب قلیایی است که به سیستم ادراری و کلیه کمک می‌کند تا سموم و مواد زائد انباشته شده را از بین ببرند. در واقع، مصرف منظم هندوانه می‌تواند سنگ کلیه را از بین ببرد.– آخرین دلیل و البته نه کم‌اهمیت‌ترینِ آن‌ها، این است که هندوانه به پردازش آمونیاک و تبدیل آن به اوره کمک می‌کند، و در نتیجه، فشار روی کلیه‌ها را کاهش می‌دهد.با این حال، مهم است توجه داشته باشید که هندوانه قند طبیعی فراوانی دارد. بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و بیماری‌های ناشی از دیابت نباید به صورت منظم و بیش از اندازه از هندوانه استفاده کنند.

۱۶. زنجبیل
بر اساس آمار منتشر شده توسط بنیاد ملی کلیه، بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم امریکا از بیماری مزمن کلیوی رنج می‌برند. درمان‌های کنونی می‌توانند به کاهش سرعت پیشرفت بیماری کلیوی کمک کنند. با این حال، بیش‌تر بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه در نهایت به نارسایی کلیه مبتلا می‌شوند. توصیه می‌شود درمان‌های جایگزین را امتحان کنید، مانند استفاده از زنجبیل. زنجبیل یک داروی طبیعی برای نارسایی کلیه است. بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری کلیوی و نارسایی کلیه پس از مصرف مکمل‌های زنجبیل به طور چشمگیری بهبود پیدا کرده‌اند.زنجبیل حاوی گینجرول است، یک ماده‌ی فعال است که می‌تواند به مبارزه با گسترش باکتری‌ها در کلیه کمک کند.به منظور بهبود نارسایی کلیه، باید به طور روزانه چای زنجبیل بخورید یا مکمل‌های زنجبیل را مصرف کنید.

اگر چه می‌توانید از مکمل‌های گیاهی مانند زنجبیل برای درمان نارسایی مزمن کلیه استفاده کنید، اما مکمل‌های گیاهی زنجبیل از سوی دولت تایید نشده‌اند و بنیاد ملی کلیه در مورد آن هشدار داده‌است. مکمل‌های زنجبیل ممکن است دارای آلاینده باشند و منبع خوبی از پتاسیم هستند بنابراین باید مصرف آنها در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و بیماری محدود باشد.

تحقیقات بیش‌تری مورد نیاز است برای مشخص کردن این‌که مکمل‌های زنجبیل در درمان نارسایی کلیه مفید هستند و هیچ گونه عوارض جانبی و خطرات جدی ناخواسته‌ای ایجاد نمی‌کنند. قبل از مصرف مکمل‌های زنجبیل، باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

۱۷. گیلاس
خوردن گیلاس می‌تواند عملکرد کلیه را بهبود ببخشد. به بیماران مبتلا به نارسایی کلیه توصیه می‌شود که گیلاس را در رژیم غذایی همیشگی خود قرار بدهید. این میوه منبعی عالی از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B۶، فولات، سیترات و منیزیم است. سیترات موجود در گیلاس علاوه بر درمان نارسایی کلیه، در کاهش میزان اسید اوریک موجود در جریان خون موثر است و بنابراین خطر ابتلا به آرتریت (التهاب مفاصل) و نقرس را کاهش می‌دهد.

گیلاس برای سلامتی مفید است. مصرف منظم این میوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و فرآیند بهبود را تسریع ببخشد. عالی است اگر گیلاس را به طور روزانه برای بهبود اوضاع سلامتی‌تان بخورید، حتی اگر به نارسایی کلیه یا هرگونه مشکل دیگری مبتلا نباشید.

۱۸. درمان‌های خانگی نارسایی کلیه – دارچین
دارچین به علت توانایی فوق‌العاده‌ای که برای تنظیم سطح گلوکز در بدن دارد، یکی از داروهای خانگی برای نارسایی کلیه و بیماری است. افزودن دارچین به رژیم غذایی همیشگی‌تان می‌تواند به کنترل گلوکز کمک کند و از شما در برابر اختلالات قند خون محافظت کند. گلوکز بیش از حد می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و نارسایی کلیه را افزایش دهد.

این ممکن است خبر خوبی برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و بیماری‌های کلیوی باشد. هیچ کس نمی‌تواند در برابر عطر و طعم فوق‌العاده‌ی خوراکی‌های دارچینی مقاومت کند. شما می‌توانید دارچین را روی چای یا قهوه‌تان بپاشید.

هیچ گزارشی مبنی بر افزایش خطر اگزالات یا هر گونه عارضه‌ی جانبی جدی و ناخواسته‌ای در رابطه با دارچین یافت نشده‌است. با این حال، بهتر این است که اگر می‌توانید با پزشک‌تان در مورد دوز مناسب مکمل دارچین سوال کنید.

۱۹. لوبیا قرمز
شکل لوبیا قرمز نشان می‌دهد که ارگان کلیه به دلیل خواص شفادهنده‌ای که دارد، بیش‌ترین فاید را از این لوبیا می‌گیرد. لوبیا به عنوان یک ماده‌ی مقوی دارویی از زمان‌های قدیم استفاده می‌شود.

اعتقاد بر این است که استفاده‌ی منظم از لوبیا قرمز برای حل کردن سنگ کلیه و کاهش علائم نارسایی کلیه و همچنین بهبود عملکرد کلیه عالی است.

برای استفاده از لوبیا قرمز جهت کاهش درد ناشی از آسیب کلیه مطابق با روش زیر عمل کنید:
– لوبیا را از غلاف آن جدا کنید.
– غلاف را در یک ظرف آهنی پر از آب قرار دهید.
– حدود ۶ ساعت آن را بجوشانید.
– ترکیب را صاف کنید.
– چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود.
– این محلول را هر روز بخورید.

۲۰. روغن زیتون
روغن زیتون منبع عالی مواد مغذی و چربی‌های غیراشباع است. یک مطالعه که به تازگی انجام شده، نشان داد که گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در نارسایی کلیه و بیماری‌های کلیوی ایجاد کند. روغن زیتون دارای اجزای فعالی است که زندگی بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه را بهبود می‌دهد و سبب ارتقاء سلامت کلیه می‌شود.

روغن زیتون فوق‌العاده بکر گران‌ترین نوع است و کم‌ترین میزان اسیدیته را دارد. این روغن را به سالاد اضافه کنید. روغن زیتون فوق‌العاده بکر را طبخ نکنید زیرا عطر و طعم و مواد مغذی این روغن تحت تاثیر گرما قرار می‌گیرد و کم می‌شود.روغن زیتون تصفیه شده ارزان‌ترین نوع است. این روغن برای اضافه کردن به سالاد مناسب نیست. با این حال، می‌توانید آن را به عنوان یک روغن مناسب برای پخت و پز استفاده کنید. برای این‌که این روغن مواد مغذی و فوایدش را از دست ندهد، نباید برای روغن‌پزی عمیق از آن استفاده کنید.

۲۱. چای جاوا
گیاه جاوا با نام Orthosiphon stamineus نیز شناخته می‌شود. این گیاه به لطف مزایا و توانایی‌های شگفت‌انگیزی که دارد، از مدت‌ها قبل در طب سنتی استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که نوشیدن چای جاوا اختلالات کلیوی، بیماری کلیه، نارسایی کلیه و سنگ کلیه را درمان می‌کند.یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که چای جاوا می‌تواند کلیه‌ها و کبد و همچنین دستگاه گوارش را پشتیبانی کند. چای جاوا توانایی و مزایای فراوانی برای بدن دارد مانند حفاظت آنتی‌اکسیدانی، تثبیت قند خون و تثبیت فشار خون.مطالعات نشان داده‌اند که یک چای جاوای کیسه‌ای و کوچک دارای مزایای فراوانی برای سلامتی است. چای جاوا در فهرست داروهای خانگی برای نارسایی کلیه گنجانده شده‌است. با این حال، حتی اگر از نارسایی کلیه یا بیماری دیگری رنج نمی‌برید، توصیه می‌شود چای جاوا را به دلیل فوایدی که دارد به طور روزانه مصرف کنید.

– یک چای کیسه‌ای جاوا را در آب جوش به مدت ۳ دقیقه خیس کنید.
– اگر دوست دارید، عسل یا شیر به آن اضافه کنید.
– آن را جرعه جرعه بنوشید.
اگر چای کیسه‌ای جاوا در دسترس نیست، می‌توانید از برگ‌‌های این گیاه استفاده کنید.

۲۲. پیاز
پیاز هم مانند سیر، یکی از داروهای خانگی عالی برای نارسایی کلیه است. نه فقط سیر بلکه پیاز نیز حاوی کوئرستین است. کوئرستین که یک فلاونوئید قدرتمند است، خواص آنتی‌اکسیدانی و توانایی‌هایی برای کاهش تحریک و قرمزی دارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که کوئرستین در محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از سیگار موثر است. حتی اگر شما یک فرد غیر سیگاری هستید، باید پیاز را به طور منظم مصرف کنید. کوئرستین متابولیسم چربی را افزایش می‌دهد و سلامت کلیه را حفظ می‌کند.

اگر شما به دنبال مواد غذایی هستید که می‌توانند سلامت کلیه را بهبود بخشیده و علائم نارسایی کلیه را درمان کنند، نباید پیاز را نادیده بگیرید.

۲۳. آب لیمو
نارسایی کلیه می‌تواند سبب بروز خستگی، خواب آلودگی، سردرگمی، تهوع مکرر و درد شود. اگر درد ناشی از نارسایی کلیه غیرقابل تحمل باشد، باید به دنبال روش‌های طبیعی تسکین درد و درمان‌های خانگی نارسایی کلیه مانند آب لیمو باشید. نوشیدن آب لیمو می‌تواند سموم و مواد زائد را از کلیه‌ی شما حذف کند.

روش استفاده از آب لیمو برای رفع نارسایی کلیه:
– آب یک لیمو را بگیرید.
– این آب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
– خوب آن دو را با هم مخلوط کنید.
– این ترکیب را صبح‌ها با معده‌ی خالی بخورید.

اگر می‌خواهید به یک نتیجه‌ی مطلوب دست بیابید، باید آن را هر روز بخورید.

۲۴. چای تخم کرفس
کرفس می‌تواند به حذف مواد سمی و مواد زائد از کلیه‌ی شما کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند که کرفس می‌تواند جریان ادرار را افزایش دهد و درد همراه با آسیب کلیوی را کاهش دهد. علاوه بر این، کرفس حاوی روغن‌های فراری است که خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد.

مواد لازم برای تهیه‌ی چای تخم کرفس:
– ۱ قاشق غذاخوری تخم کرفس
– ۱ فنجان آب گرم

روش انجام کار:
– تخم کرفس را پودر کنید.
– تخم کرفس پودرشده را در یک فنجان آب جوش بریزید.
– چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
– بعد از آن‌که دم کشید، کمی صبر کنید تا خنک شود.
– چای حاصل را بنوشید.

توصیه می‌شود که سه فنجان چای تخم کرفس را به طور روزانه بنوشید تا به نتایجی عالی دست پیدا کنید.

۲۵. بارهنگ
بارهنگ حاوی خواص شفابخشی است که می‌توانند به درمان اختلالات کلیوی، نارسایی کلیه، هموروئیدها، کرم‌ها و غیره کمک کنند. این گیاه دارویی به علت خواص ضد التهابی و ضد باکتری که دارد شناخته شده‌است و می‌تواند مانع پیشرفت نارسایی و بیماری کلیه شود. گیاه شفابخش بارهنگ همچنین می‌تواند درد ناشی از مشکلات کلیوی را کاهش دهد. خواص مسهل و دیورتیک (ادرارآور) بارهنگ باعث می‌شود که یکی از داروهای موثر خانگی برای نارسایی کلیه باشد.

مواد لازم:
– ۱ قاشق غذاخوری بارهنگ تازه یا خشک
– ۱ فنجان آب جوش
– عسل

روش انجام کار:
– کل گیاه بارهنگ از جمله دانه، ریشه و برگ را در یک قوری بریزید.
– روی آن آب جوش بریزید.
– اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید.
– یک یا دو قاشق چایخوری عسل را به این چای اضافه کنید و بعد آن را بنوشید.

برای رسیدن به یک نتیجه‌ی عالی، باید سه یا چهار فنجان از این چای را به طور روزانه بخورید.

۲۶. گیاه دارویی تنباکوی کینیکینیک
گیاه دارویی تنباکوی کینیکینیک یک گیاه سنتی بومی امریکا است که برای عفونت‌های مثانه و کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه، این گیاه همچنین به دلیل خواص دیورتیکی که دارد برای درمان نارسایی کلیه نیز موثر است. قبل از استفاده از این گیاه به عنوان یکی داروهای خانگی برای نارسایی کلیه، حتما باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

آیا شما به استفاده از داروی گیاهی تنباکوی کینیکینیک برای درمان نارسایی کلیه علاقمند هستید؟

مواد لازم:
– ۱ قاشق غذاخوری از برگ گیاه تنباکوی کینیکینیک
– ۲ فنجان آب

روش انجام کار:
– برگ‌های تنباکوی کینیکینیک را به یک ظرف پر از ۲ فنجان آب اضافه کنید.
– اجازه بدهید به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بجوشد.
– ظرف را از روی حرارت بردارید.
– ترکیب را صاف کنید.
– این چای را هر روز بخورید.

یادتان باشد که مصرف این چای گیاهی برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

۲۷. پوست بید
پوست بید به عنوان درمان موثری برای رفع نارسایی کلیه در نظر گرفته شده‌است. پوست بید شامل خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضدعفونی‌کننده است که می‌توانند به بهبود نارسایی کلیه کمک کنند و درد را کاهش دهند. علاوه بر این، خواص تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی که پوست بید دارد، سبب می‌شود که کلیه‌ها به خوبی عملکرد خود را انجام دهند.

اگر شما علاقمند به استفاده از پوست بید برای درمان مشکلات کلیه هستید، باید دستورالعمل زیرا را دنبال کنید:

مواد لازم:
– یک یا دو قاشق چایخوری از پوست خشک بید
– ۲۴۰ میلی‌لیتر آب

روش انجام کار:
– پوست خشک بید را در یک ظرف حاوی ۲۴۰ میلی‌لیتر آب قرار دهید.
– اجازه بدهید به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بجوشد.
– ترکیب را صاف کنید.
– هر روز ۳ تا ۴ فنجان چای پوست بید بنوشید.

پوست بید علاوه بر چای، به شکل پودر، کپسول و تنتور نیز در دسترس است. شما می‌توانید آنها را پس از مشاوره با پزشک‌تان مصرف کنید. باید اطمینان خاصل کنید که پس از مصرف پوست بید، واکنش آلرژیک نشان نخواهید داد.

۲۸. ضماد خردل
پودر بذر خردل در بهبودی مشکلات کلیه و نارسایی کلیه موثر است.

مواد لازم:
– ۱ قسمت پودر خردل
– ۴ قسمت آرد کامل گندم
– سفیده‌ی تخم‌مرغ
– آب
– وازلین

روش انجام کار:
– پودر خردل و آرد گندم را در یک کاسه با هم مخلوط کنید.
– سفیده‌ی تخم‌مرغ و مقدار کافی آب را در این کاسه بریزید.
– خوب همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید تا به یک خمیر سفت دست پیدا کنید.
– خمیر حاصل را روی ناحیه‌ی کلیه‌ها پخش کنید.
– سپس وازلین را روی آن بمالید تا به یک نتیجه‌ی عالی برسید.

شما باید این درمان را به طور روزانه تکرار کنید. با این حال، توجه داشته باشید که کودکان زیر ۶ سال نباید از پودر خردل استفاده کنند.

۲۹. ریحان
ریحان به دلیل توانایی که در دفع سنگ‌های کلیوی دارد مشهور است. این گیاه باعث تقویت سلامت کلیه می‌شود و درد را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، خواص دیورتیک و سم‌زدای موجود در ریحان سبب شده که این گیاه خوراکی یکی از داروهای خانگی مفید برای نارسایی کلیه باشد.

آیا دوست دارید بدانید که چگونه باید از ریحان برای درمان نارسایی کلیه استفاده کنید؟

برای استفاده از ریحان جهت درمان نارسایی کلیه مطابق با دستور زیر عمل کنید:
– عسل و آب ریحان را در مقادیر مساوی مخلوط کنید.
– این دو را خوب با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را به طور روزانه مصرف کنید.
– توصیه می‌شود که این درمان به مدت ۴ ماه دنبال کنید تا نارسایی کلیه به طور کامل بهبود بیابد.

۳۰. چای گزنه
خواص دیورتیک گزنه می‌تواند میزان دفع ادرار را افزایش دهد و سموم و مواد زائد را از کلیه‌ها حذف کند. چای گزنه برای درمان بسیاری از مشکلات مرتبط با کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه، این دمنوش می‌تواند التهاب کلیه‌ها را کاهش داده و سطوح اسید اوریک را در خون تنظیم ‌کند و درد مفاصل را در حالت خفیف نگه دارد. چای گزنه مزایای زیادی برای سلامتی دارد. بنابراین، توصیه می‌شود هر روز چای گزنه را برای بهبود اوضاع سلامتی‌تان مصرف کنید.

مواد لازم:
– ۲ قاشق چایخوری برگ گزنه‌ی خشک شده
– ۱ فنجان آب گرم

روش تهیه‌ی چای گزنه:
– برگ‌های خشک شده‌ی گزنه را در یک قوری پر از آب جوش بریزید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید.
– روزانه سه فنجان چای گزنه را برای رسیدن به یک نتیجه‌ی عالی بنوشید.

۳۱. گوجه‌فرنگی
گوجه‌فرنگی یکی از سالم‌ترین مواد غذایی موجود در جهان است. مصرف منظم این ماده‌ی خوراکی می‌تواند به دوری نگه داشتن بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات از بدن‌مان کمک کند. گوجه‌فرنگی سرشار است از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل ویتامین K، ویتامین C، A، B۶، مس، فولات و تیامین.

خواص مفید فراوانی در گوجه‌فرنگی وجود دارد که درد کلیه را از بین می‌برند و علائم نارسایی کلیه را بهبود می‌بخشند. اگر از نارسایی کلیه رنج می‌برید، باید آب گوجه‌فرنگی را به عنوان یکی از داروهای خانگی برای نارسایی کلیه بنوشید.

۳۲. جینسینگ آسیایی
جینسنگ یکی از گیاهان دارویی عالی است که در درمان بیماری‌های مختلف و تقویت سلامت جسمی بیماران موثر است. جینسنگ آسیایی، جینسنگ پاناکس نیز نامیده می‌شود. جینسنگ آسیایی دارای مزایای فراوانی برای سلامتی است. این مزایا عبارتند از کاهش قند خون بالا، تنظیم متابولیسم لیپید و تقویت سیتم ایمنی بیمار. این گیاه دارویی یکی از بهترین داروهای خانگی برای نارسایی کلیه است.

مصرف جینسینگ معمولا برای افرادی که از نارسایی کلیه رنج می‌برند، توصیه می‌شود زیرا این گیاه می‌تواند بسیاری از علائم این بیماری مانند فشار خون بالا، کم خونی و خستگی را کاهش دهد.بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی ممکن است علائم هیپوکلسترومی و پروتئینوری را تجربه کنند که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را دو برابر می‌کند و زندگی بیمار را تهدید می‌کند. جینسنگ نقش مهمی در بهبود متابولیسم چربی‌ها و کاهش میزان کلسترول خون دارد. بنابراین، می‌تواند به درمان نارسایی کلیه و جلوگیری از آن کمک کند. جینسینگ می‌تواند اختلال ایمنی را درمان کند و عملکرد ایمنی بدن را تقویت کند.
بنابراین، بیماران مبتلا به نارسایی کلیه با مصرف جینسنگ، احتمال ابتلا به ویروس‌ها و عفونت‌های ناشی از این بیماری را در خود کاهش می‌دهند. به خصوص که جینسنگ آسیایی به دلیل خواص آداپتوژنیکی که دارد به محافظت از ارگان‌های بدن کمک می‌کند. به علاوه، این گیاه دارویی همچنین حاوی ترکیبات سافونین است که به محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب سلولی کمک می‌کند.

جینسنگ به صورت کپسول، تنتور و چای در دسترس است. گرچه جینسینگ آسیایی عوارض جانبی ناخواسته‌ای را نشان نمی‌دهد، اما قبل از مصرف آن باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

۳۳. قاصدک
گیاه قاصدک در سراسر اروپا، امریکای شمالی و آسیا رشد می‌کند. این گیاه بسیاری از علاقمندان به سلامتی و گیاهان دارویی را به دلیل فواید و خواص شگفت‌انگیزی که دارد، جذب خود کرده‌است. تمام قسمت‌های قاصدک مانند ریشه، برگ و گل‌های آن خوراکی است در حالی که برخی از قسمت‌های آن خواص دارویی دارد. قاصدک به عنوان یکی از داروهای مؤثر خانگی برای نارسایی کلیه در نظر گرفته می‌شود.

این گیاه دارویی حاوی مواد معدنی، پروتئین، خواص دیورتیک و ویتامین است. بنابراین، می‌تواند به درمان نارسایی کلیه کمک کند و سلامت کلیه را بهبود ببخشد. علاوه بر این، گیاه قاصدک همچنین برای افزایش دفع و تولید ادرار مفید است. برای رسیدن به بهترین نتایج، می‌توانید یک تا دو کپسول قاصدک را در روز مصرف کنید. ویتامین B، ویتامین A، C و D نیز در برگ قاصدک موجود است.علاوه بر این، قاصدک یک منبع عالی از مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن و روی است. نه تنها برگ قاصدک بلکه ریشه‌ی آن نیز می‌تواند به طور طبیعی و موثری بیماری کلیه را درمان کند. ریشه قاصدک به علت خواص ضد باکتری که دارد باعث کاهش عفونت در دستگاه ادراری می‌شود. به علاوه، قاصدک دارای خواص ضد التهابی است که به از بین رفتن سنگ کلیه نیز کمک می‌کنند.اعتقاد بر این است که نوشیدن چای قاصدک باعث بهبود نارسایی کلیه می‌شود. با این وجود، قبل از استفاده از قاصدک برای درمان نارسایی کلیه، سنگ کلیه و سایر اختلالات سلامتی، حتما با پزشک‌تان صحبت کنید.دوز توصیه شده‌ی روزانه برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه ۲ تا ۸ گرم ریشه‌ی خشک قاصدک است که باید به صورت سه بار در روز مصرف ‌شود. روش دیگر این است که می‌توانید کپسول‌های ۲۵۰ میلی‌گرمی از عصاره‌ی پودری را به صورت کپسول سه یا چهار بار در روز مصرف کنید.
باید در این‌جا اضافه کنم که قاصدک ممکن است با بعضی داروهای خاص که فشار خون بالا یا دیابت را درمان می‌کنند، واکنش نشان دهند. علاوه بر این، اگر از بیماری کیسه صفرا رنج می‌برید، نباید قاصدک را بیش از یک ماه مصرف کنید.

برای رسیدن به بهترین نتایج، می‌توانید یک تا دو کپسول قاصدک در روز مصرف کنید.

۳۴. بید گیاه
گیاه دارویی بید گیاه اغلب برای درمان بیماری استفاده می‌شود. این گیاه دارویی به علت خواص دیورتیک (ادرارآور)، آرامبخش و آنتی‌بیوتیکی که دارد، شناخته شده‌است. علاوه بر این، بید گیاه سرشار است از موسیلاژ، تریتیکین، روی، پتاسیم و غیره. یکی از درمان‌های عالی برای نارسایی کلیه، استفاده از این گیاه دارویی است. برای این‌که سریع‌تر به نتیجه برسید، بهتر است که نوشیدنی بید گیاه را مصرف کنید تا میزان تولید ادرارتان افزایش بیابد. به علاوه این گیاه دارویی به از بین رفتن سنگ کلیه نیز کمک می‌کند.

چای بید گیاه یک ماده‌ی خوراکی مناسب برای سم‌زدایی کبد و کلیه است. این چای می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از بدن شما در برابر بیماری‌ها محافظت کند.

توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به نارسایی کلیه چای سبز بید گیاه مصرف کنند.

روش تهیه‌ی چای بید گیاه:
– ۲ قاشق چایخوری ریشه‌ی گیاه دارویی بید گیاه را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید که دم بکشد.
– چای را صاف کنید.
– هر روز این چای را بخورید.

برای رسیدن به بهترین نتیجه، سه فنجان چای بید گیاه در روز بخورید.

۳۵.  چای سبز
تا کنون، هزاران مطالعه انجام شده است برای مشخص کردن این‌که نوشیدن چای سبز چه تاثیری روی سلامتی و زیبایی دارد. اعتقاد بر این است که چای سبز دارای مزایای مثبتی برای سلامتی است. چای سبز همچنین یک درمان مفید برای نارسایی کلیه است. شما باید از برگ‌های سبز و تازه را استفاده کنید زیرا حاوی اکسیدان‌های گیاهی هستند.

بنابراین، می‌توانند به محدود کردن شکل‌گیری سنگ کلیه کمک کند. برای رسیدن به بهترین نتیجه، بهتر است از چای سبز به طور منظم استفاده کنید تا بتوانید کلیه‌های‌تان را سالم نگه دارید، زیرا این چای دارای اثرات دیورتیک، قابض و همچنین ضد التهاب است. چای سبز برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و بیماری‌های کلیوی توصیه می‌شود. قابل درک است هنگامی که ثابت می‌شود چای سبز نه تنها برای کلیه مفید است بلکه همچنین برای هموار کردن عملکرد سایر قسمت‌های بدن نیز فایده دارد. بسیار عالی است اگر که ‌بتوانید دو یا سه فنجان چای سبز در طول روز بخورید.

۳۶. گون
قرن‌ها است که گون در طب سنتی چینی شناخته شده‌است. این گیاه دارویی اگر با سایر گیاهان دارویی ترکیب شود، می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشد و از سلامتی شما در برابر بیماری‌ها محافظت کند. گون به دلیل فلاونوئیدها، آلکالوئیدها، اسید آمینه، روی، مس و مواد معدنی که دارد در میان داروهای موثر خانگی برای درمان نارسایی کلیه قرار می‌گیرد.

به خصوص، که این گیاه حاوی خواص دیورتیک (ادرارآور) و همچنین آنتی‌اکسیدانی است، در نتیجه سبب می‌شود که کلیه‌های شما عملکرد بهتری داشته باشد و به بازسازی بافت آسیب‌دیده‌ی این ارگان نیز کمک می‌کند. تحقیقات مقدماتی نشان داده‌اند که گیاه گون توانایی محافظت از کلیه‌ها، درمان نارسایی و بیماری کلیه را دارد. با این حال، انجام مطالعات بیش‌تر برای اثبات فواید گون در بهبود و درمان نارسایی و بیماری کلیه ضروری است.

گون علاوه بر نارسایی کلیه، برای درمان بسیاری از مشکلات بهداشتی مانند کم‌خونی، آنفلوانزا، سرماخوردگی، دیابت، کمبود اشتها، خستگی، بیماری قلبی، هپاتیت، آلرژی فصلی، سرطان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این گیاه دارویی در اشکال مختلف از جمله مایع، کپسول، چای، تنتور، قرص و پودر در دسترس است.

دوز توصیه شده برای مصرف گون به وضعیت سلامتی فرد آسیب‌دیده، درمان دارویی ترکیبی، وزن و سن بستگی دارد. قبل از مصرف گون برای رفع اختلال پیش آمده، باید با پزشک‌تان مشورت کنید. با توجه به خواصی که گیاه گون برای تحریک سیستم ایمنی بدن دارد، اگر شما از بیماری خود ایمنی رنج می‌برید، باید از درمان با استفاده از گون پرهیز کنید.

۳۷.  ریشه‌ی گیاه بابا آدم
یکی دیگر از داروهای خانگی که توسط متخصصان گیاهان دارویی غرب و شرق استفاده می‌شود، ریشه‌ی گیاه بابا آدم است.

کاهش عملکرد کلیه ممکن است توسط عوامل متعددی ایجاد شود. اگر این عوامل به موقع تشخیص داده نشوند و مورد درمان قرار نگیرند، ممکن است به نارسایی کلیه منجر شوند. ریشه‌ی گیاه بابا آدم به مدت هزاران سال به عنوان یکی از داروهای خانگی برای درمان نارسایی کلیه و بیماری کلیه شناخته شده‌است. بابا آدم می‌تواند عملکرد کلیه را بهبود دهد. این گیاه دارویی خوراکی منبع خوبی از مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر، فسفر، کلسیم، کاروتن، آهن و غیره است.

ریشه‌ی بابا آدم می‌تواند با افزایش فعالیت ضد کمپلمان و مهار نشت پروتئین به بهبود عملکرد کلیه کمک کند. خواص دیورتیک ریشه‌ی بابا آدم می‌تواند به افزایش خروجی کلیه و حذف سموم و مواد زائد از کلیه‌ها کمک کند.نارسایی کلیه می‌تواند منجر به بالا رفتن فشار خون شود که همین به نوبه‌ی خود وضعیت کلیه را بدتر می‌کند و عملکرد کلیه را کاهش می‌دهد. مزایای ریشه‌ی بابا آدم برای نارسایی کلیه این است که می‌تواند فشار خون بالا را پایین بیاورد.
علاوه بر این، ریشه‌ی بابا آدم برای درمان آنمی کلیوی مفید است. بیماران مبتلا به نارسایی کلیه یا کاهش عملکرد کلیه احتمالا از کم‌خونی کلیوی رنج می‌برند که منجر به مشکلات دیگری مانند سرگیجه و خستگی می‌شود. گیاه دارویی بابا آدم سرشار از آهن است که نقش مهمی در تولید خون دارد.

ریشه‌ی بابا آدم برای کمک به از بین بردن تورم بافت‌های پا و ساق پا که دچار ورم شده‌اند، بسیار مفید است. علاوه بر نارسایی کلیه و بیماری، بابا آدم دارای مزایای زیادی برای سلامتی است. غیر قابل انکار است که ریشه‌ی بابا آدم یکی از داروهای خانگی برای درمان نارسایی کلیه است؛ با این حال، این داروی گیاهی را باید در مقدار مناسب مصرف کنید. شما باید در مورد مقدار مصرف مناسب برای خودتان با پزشک مشورت کنید.

برای رسیدن به بهترین نتایج، می‌توانید از ریشه‌ی خشک‌شده‌ی بابا آدم در چای و آن را به صورت خام در سالاد استفاده کنید. درمان‌های خانگی طبیعی دیگری نیز برای نارسایی کلیه در این مقاله وجود دارد، بنابراین، اگر می‌خواهید اطلاعات بیش‌تری کسب کنید، به خواندن این مقاله ادامه بدهید!

۳۸.  کرنبری
کرنبری بومی شمال امریکا است. این میوه را نه تنها می‌توانید به عنوان یک ماده‌ی خوراکی بلکه به عنوان دارو استفاده کنید. کرنبری به صورت خشک یا تازه در دسترس است. علاوه بر این، به شکل کپسول نیز می‌توانید این میوه را پیدا کنید. بسیاری از مطالعاتی که در مورد خواص دارویی میوه‌ی کرنبری صورت گرفته‌اند، تاثیر آن را روی سیستم ادراری از جمله مثانه، کلیه‌ها و لوله‌های اتصال نشان داده‌اند.

این میوه برای درمان نارسایی کلیه مفید است. علاوه بر این، یک عامل موثر در مبارزه با عفونت‌های دستگاه ادراری تحتانی است چرا که دارای خواص ضد باکتریایی است و مقدار فراوانی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان قدرتمندی به نام آنتوسیانین دارد. آب کرنبری همچین برای کاهش ادم (ورم) در مچ پا و پاها مناسب است زیرا باعث تحریک کلیه‌ها و افزایش میزان ادرار می‌شود.

کرنبری یا آب آن نمی‌تواند نارسایی کلیه یا بیماری کلیوی را درمان کند با این حال، مصرف منظم این میوه می‌تواند از عفونت‌های دستگاه ادراری جلوگیری کند و عملکرد کلیه را بهبود بخشد.
برای رسیدن به نتایج مثبت، می‌توانید آب خالص کرنبری (یک فنجان) را با سه فنجان آب مخلوط کنید و سپس این ترکیب را چندین بار مصرف کنید. روش دیگر این است که از عصاره‌ی شیرین‌نشده‌ی کرنبری یا آب تازه‌ی این میوه استفاده کنید.

کرنبری به عنوان یک ماده‌ی غذایی سالم که دارای مواد مغذی فراوانی است، باید به طور مرتب مصرف شود. با این حال، این تمام مطلب نیست. آب کرنبری دارای خواص رقیق‌کننده‌ی خون است. بنابراین، کرنبری یا آب آن را باید با احتیاط مصرف کنید اگر که در حال مصرف داروهای رقیق کننده‌ی خون مانند وارفارین هستید. شما باید از مصرف این میوه به مدت ۱۵ روز قبل از جراحی پرهیز کنید.

خواص رقیق‌کننده‌ی خون که کرنبری دارد به دلیل وجود اسید سالیسیلیک در این میوه است. اسید سالیسیلیک در آسپیرین نیز یافت می‌شود. اگر آسپرین باعث بروز حساسیت در شما می‌شود، ممکن است نسبت به کرنبری نیز واکنش آلرژیک داشته باشید.

خریدن آب کرنبری در یک سوپرمارکت یا فروشگاه محلی، مشکلی ندارد. با این حال، مهم است که برچسب روی بسته را بخوانید تا از میزان قند موجود در آن مطلع شوید. بیشتر محصولات آب کرنبری حاوی مقدار زیادی شکر هستند. اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از افزایش وزن، قند بیش از حد مصرف نکنید.

۳۹. گیاه دارویی پونارناوا
این گیاه یک داروی موثر برای نارسایی کلیه است. ریشه‌ی گیاه دارویی پونارناوا دارای آلکالوئیدی به نام پونارناوین است که به خروج ادرار بیش‌تر کمک می‌کند. به خصوص، که این گیاه حاوی خواص دیورتیک است و از این رو یک درمان عالی برای مشکلات کلیه است. علاوه بر این، عصاره‌ی این گیاه به طور گسترده‌ای برای درمان بیماری کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاه دارویی پونارناوا یک گیاه چند ساله‌ی خزنده است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که ما به دنبال درمان‌های خانگی برای نارسایی کلیه هستیم، نباید گیاه دارویی پونارناوا را نادیده بگیریم. این گیاه می‌تواند نارسایی کلیه را بهبود بخشد و سنگ کلیه را به دلیل خواص دیورتیکی که دارد، از بین ببرد. علاوه بر این، عصاره‌ی گیاه پونارناوا نیز برای درمان نفریت (کلیه‌افروختگی)، نوعی بیماری کلیوی شایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴۰. گیاه دارویی کبر
پوست و همچنین ریشه‌ی این گیاه برای درمان بیماری سنگ کلیه استفاده می‌شود. به علاوه این گیاه به دلیل ماده‌ای به نام لوپئول که در آن موجود است، برای درمان سنگ کلیه فایده‌ی زیادی دارد. این گیاه دارویی به غیر از درمان سنگ کلیه، به طور موثری به کلیه در فرآیند سم‌زدایی کمک می‌کند و تصفیه‌‌کننده‌ی خون است.

۴۱. گیاه دارویی بی‌تی راخ
گیاه دارویی بی تی راخ دارای چندین و چند کاربرد مفید است. بی‌تی راخ همچنین به عنوان یکی از داروهای خانگی مناسب برای نارسایی کلیه در نظر گرفته می‌شود. این گیاه دارویی به عنوان یک تونیک تمیز‌کننده و پاک‌کننده کمک‌تان می‌کند تا سموم از بدن شما خارج شوند. این گیاه به علت خواص دیورتیکش نقش مهمی در پاکسازی سیستم‌ها از جمله کلیه‌ها دارد. مصرف این گیاه می‌تواند مقدار ادرار را افزایش دهد و به روند حذف سموم و مواد زائد از بدن کمک کند.

علاوه بر این، گیاه دارویی بی‌تی راخ غنی از ویتامین C است. افزایش مصرف ویتامین C می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از بروز بیماری‌ها و اختلالات جلوگیری کند.

برای استفاده از این گیاه برای درمان نارسایی کلیه، می‌توانید بی‌تی راخ خشک‌شده (۳ قاشق غذاخوری) را با یک لیوان آب مخلوط کنید و سپس آن را بجوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه دم بگذارید. خواص ضد التهابی این گیاه دارویی است که کمک می‌کند تا کلیه‌ها ریلکس شوند.

۴۲. جعفری
نه تنها پوست‌تان بلکه بدن و اندام‌های داخلی‌تان نیز نیازمند پاکسازی هستند. جعفری یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر برای درمان نارسایی کلیه است. برای رسیدن به بهترین نتیجه، جعفری را می‌توانید در سالاد، غذا و چای استفاده کنید. هیچ محدودیتی برای مصرف جعفری وجود ندارد.

آب جعفری برای پاکسازی کلیه‌ها و از بین بردن سموم و مواد زائد از بدن شما موثر است. جعفری و آب آن سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین B، C، A، سدیم، پتاسیم، تیامین، مس و ریبوفلاوین هستند.

دستورالعمل تهیه‌ی آب جعفری را در ادامه می‌بینید.
– برگ چند برگ جعفری را آماده کنید
– آن­ها را همراه با آب چند دقیقه بجوشانید
– ترکیب را صاف کنید
– کمی صبر کنید تا خنک شود و سپس به آرامی آن را بنوشید

جعفری و آب آن مؤثرترین داروهای خانگی برای نارسایی کلیه و عفونت‌های کلیوی هستند که دوست داشتیم در این مقاله ذکر کنیم.

۴۳. کلاله‌ی ذرت
کلاله‌ی ذرت همان رشته‌های نازک، نرم و زرد ذرت است. این ماده به مدت قرن‌ها برای درمان نارسایی کلیه مورد استفاده قرار گرفته‌است. شما می‌توانید چای کلاله‌ی ذرت را به دلیل اثرات مطلوبی که روی بدن دارد، دو بار در روز بخورید.

چای کلاله‌ی ذرت می‌تواند به بهبود نارسایی کلیه کمک کند، زیرا میزان ادرار را افزایش می‌دهد و سموم و مواد زائد را از کلیه‌ها حذف می‌کند.

نارسایی کلیه منجر به بالا رفتن فشار خون می‌شود. فشار خون بالا و غیر قابل کنترل می‌تواند منجر به بروز آسیب بیش‌تر در کلیه شود. چای کلاله‌ی ذرت می‌تواند به پایین آمدن فشار خون کمک کند.

اگر دوست دارید درباره‌ی سایر داروهای خانگی برای درمان نارسایی کلیوی بیش‌تر بدانید، لطفا ادامه مطلب را بخوانید.

۴۴. آب تربچه
آب تربچه حاوی مزایای زیادی برای سلامتی است. تربچه غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که نقش مهمی را در حفظ سلامت بدن ایفا می‌کنند. آب تربچه منبع عالی ویتامین C، B۶، A، کلسیم، مس، اسید فولات، روی و منگنز است و همچنین به عنوان یک درمان موثر برای نارسایی کلیه در نظر گرفته می‌شود. به خصوص که این ماده‌ی خوراکی، برای افزایش جریان ادرار مفید است.

برای رسیدن به بهترین نتیجه، می‌توانید آب تربچه (یک قاشق چایخوری) را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و ترکیب به‌دست آمده را هر روز صبح بخورید. این ترکیب به پاکسازی سیستم کمک می‌کند. روش دیگر این است که آب گیاه عروس چمن‌زار اروپایی (یک قاشق)، آب تربچه (یک قاشق) و آب جعفری (یک قاشق) را با یک لیوان آب مخلوط کنید. توصیه می‌شودکه برای رسیدن به نتایج مثبت این مخلوط را به طور منظم مصرف کنید.

۴۵. سرکه سیب
سرکه سیب در بازار فروخته می‌شود و برای بسیاری از مقاصد آشپزی یا دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده سرشار از مواد مغذی است. سرکه سیب به علت خواص ضد باکتریایی که دارد به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای نارسایی کلیه مورد توجه قرار گرفته‌است. سرکه سیب نقش مهمی در حفظ سلامت کلیه‌ها و محافظت از آنها در برابر عفونت‌ها و آسیب‌ها دارد.

به خصوص که این ماده روند بهبودی را تسریع می‌بخشد و همچنین به از بین بردن عفونت مثانه کمک می‌کند. سطح pH سرکه برابر با ۳.۰ است. تکثیر و رشد باکتری در این سطح از pH غیر ممکن می‌شود. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، باید سرکه سیب (۲ قاشق چایخوری) را با یک لیوان آب مخلوط کنید. توصیه می‌شود این نوشیدنی را دو بار در روز بخورید.

هیچ گزارشی از خطرات یا عوارض جانبی ناشی از مصرف سرکه سیب برای درمان نارسایی کلیه وجود ندارد. با این وجود قبل از مصرف سرکه سیب، شما باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

۴۶. : سیر
سیر برای مبارزه‌ی طبیعی و موثر با بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا یک منبع عالی ترکیب گوگردی آلیسین است. مصرف سیر به طور منظم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری کند زیرا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است.

به گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، سیر برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد، که می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های مرتبط با روند بالا رفتن سن شوند، موثر است. سیر یک داروی قوی برای درمان عفونت‌های کلیه است. این ماده دارای عنصر فعالی به ناک آلیسین است که یک عامل ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است.

سیر دارای خواص دیورتیک است که می‌تواند به بهبود سلامت کلیه کمک کند. دیورتیک‌ها نقش مهمی در کاهش سدیم، نمک و آب بدن ایفا می‌کنند.

فشار خون بالا ممکن است منجر به بیماری کلیوی و نارسایی کلیه شود. سیر دارای توانایی کنترل فشار خون در بدن است و همین باعث می‌شود که یکی از داروهای مناسب برای نارسایی کلیه باشد.
برای استفاده از این ماده‌ی خوراکی جهت درمان نارسایی کلیه، باید در عرض چند روز ۳ تا ۴ حبه سیر خام بخورید. روش دیگر این است که مکمل یا کپسول سیر مصرف کنید.

با وجود این‌که سیر دارای خواص زیادی است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به عوارض جانبی ناخواسته مانند بوی بد دهان، بوی بد بدن، ناراحتی معده و نفخ شود. بعضی از آدم‌هایی که سیر مصرف می‌کنند ممکن است دچار سرگیجه، درد عضلانی، خستگی و از دست دادن اشتها شوند. با توجه به این‌که سیر دارای خواص رقیق‌کننده‌ی خون است، برای جلوگیری از خونریزی نباید قبل از عمل جراحی یا زایمان مصرف شود. توصیه می‌شود با ارائه­ دهنده­ ی مراقبت­های بهداشتی خود درباره­ی فواید و عوارض جانبی سیر صحبت کنید.

۴۷. زردچوبه
زردچوبه، یک ادویه خوشمزه که در آشپزی هند استفاده می‌شود، به عنوان یک گیاه دارویی قدرتمند در طب آیورودا و طب سنتی چینی برای درمان انواع اختلالات و بیماری‌ها مورد توجه قرار گرفته‌است. زردچوبه یکی از داروهای خانگی قوی برای نارسایی کلیه است. این ادویه می‌تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد و عفونت کلیه را نیز بهبود دهد.

زردچوبه دارای یک ماده‌ی فعال است که کورکومین نامیده می‌شود و به عنوان یک عامل ضدباکتری قوی عمل می‌کند. به علاوه، این داروی گیاهی همچنین یک عامل ضد قارچی و ضد التهابی است که همه‌ی انواع میکروب‌ها را از بین می‌برد و رشد و گسترش آنها را مهار می‌کند.

زردچوبه باید در هر رژیم غذایی منظمی گنجانده شود. شما می‌توانید زردچوبه را به غذاها اضافه کنید یا آن را همراه با شیر مصرف کنید. روش دیگر این است که مکمل‌ زردچوبه (به صورت کپسول) مصرف کنید.

دوز توصیه شده را در ادامه می‌بینید:
– پودر استاندارد: ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم ۳ بار در روز
– عصاره‌ی مایع: ۳۰ تا ۹۰ قطره در روز
– تنتور: ۱۵ تا ۳۰ قطره ۴ بار در روز

هیچ گونه عارضه‌­ی جانبی ناخوشایندی از سوی کسانی که در رژیم غذایی همیشگی‌شان زردچوبه مصرف می‌کنند، گزارش نشده‌است. با این حال، هنگام مصرف مکمل‌های زردچوبه باید به دوز مناسب دقت کنید تا از بروز واکنش‌های آلرژیک و خطرات احتمالی جلوگیری کنید. زنان باردار نباید مکمل زردچوبه مصرف کنند. و از آن‌جایی که زردچوبه دارای خواص رقیق‌کننده‌ی خون است، مکمل‌های آن را نباید ۱۵ روز قبل از عمل جراحی مصرف کنید.

  • ۹۸/۰۷/۳۰
  • احسان کاظمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی